Siamesiska tvillingar


Jag tittade på en dokumentär igår på TV4 klockan 21.00.
Den handlad eom två flickor, Abigail och Brittany som föddes som simaesiska tvillingar.
Föräldrarna visste inte om de skulle låta de leva som en kropp eller operera isär dem.
Flickorna hade egna inre organ, båda har lungor, magsäck, tunntarm, hjärta, lever, njurar och etc. Flickorna har tillsammans en tjocktarm, könsorgan, två armar och två ben.
Den ena flickan känner en arm och ett ben, medan den andra känner den andra armen och det andra benet.

Det som är det mest underbara med hela den här dokumentären är flickornas styrka. De sa själva att de inte skulle vilja gå isär och att de trivs med varandra. Tillsammans spelade de basbeoll, volleyboll, fotboll.
I skolan fick de ett varsitt prov. De hade vanliga vänner och levde väldigt vanligt.

Under den hät dokumentären fick vi se när de tog körkort. helt sjukt hur de klarar av allt dessa tjejer. Båda fick körkort och klarade det tillsammans. Jag blev heölt tagen av denna underbara dokumentär. De här flickorna har fått mig att se annorlunda på livet och hur viktigt det är att vara stolt över sig själv oavsett hur jag ser ut. Dessutom har de lärt mig att jag kan göra vad jag vill i livet, jag kan om jag bara vill.

Om ni missade dokumentären, gå in på tv4 för där kan ni se den.
Jag hoppas att ni, precis som  jag blir helt varm i kroppen av att få dela flickornas berättelse<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0